Vergunning vaste of reizende drankgelegenheid

tapas

Vaste drankgelegenheid

In de gemeenteraadszitting van 16 december 2013 werd het reglement ‘Drankgelegenheid’ goedgekeurd. In de gemeenteraadszitting van 21 december 2020 werden enkele wijzigingen goedgekeurd. Dit reglement geldt voor iedere publiek toegankelijke inrichting waar dranken geschonken worden of maaltijden worden aangeboden voor consumptie ter plaatse en is dus van toepassing op drankgelegenheden, CLUB VZW’s, feitelijke verenigingen die drankgelegenheden uitbaten en shishabars. De uitbater dient in het bezit te zijn van deze vergunning voor de zaak geopend wordt.

Onder drankgelegenheid wordt verstaan: drankslijterijen in lokalen of ruimten in privé- of openbare gebouwen die permanent ingericht zijn om te worden gebruikt als ruimte waarin gewoonlijk dranken en / of maaltijden van welke aard ook worden verstrekt voor gebruik ter plaatse.

Met dit reglement dient elke drankgelegenheid te voldoen aan een aantal basisvoorwaarden zoals o.a. het bezitten van een toelating/erkenning van het FAVV, voldoen aan de voorwaarden inzake brandveiligheid & hygiëne, het voorleggen van de verzekering inzake objectieve aansprakelijkheid tegen brand en ontploffing,…

Wanneer deze voorwaarden zijn vervuld, zal een tijdelijke "vergunning drankgelegenheid" afgeleverd worden voor een periode van 1 jaar. Wanneer het dossier compleet is en er zich na deze periode van 1 jaar geen problemen gesteld hebben, wordt de tijdelijke vergunning omgezet in een definitieve vergunning die 5 jaar geldig is. De vergunning zelf is kosteloos.

Indien een drankgelegenheid wordt overgenomen, dient de nieuwe uitbater eveneens een nieuwe vergunning aan te vragen.

Het dossier bestaat uit volgende onderdelen:

Tijdelijke vergunning drankgelegenheid (1 jaar geldig):

  • De ingevulde en ondertekende aanvraag vergunning drankgelegenheid
  • Een kopie van de identiteitskaart van de uitbater + een kopie van het uittrekstel uit het strafregister
  • Het bewijs van de aanvraag registratie/erkenning/toelating bij het FAVV of een kopie van het attest (afgeleverde affiche) van het FAVV
  • De ingevulde en ondertekende horecaconvenant
  • Een kopie van de verzekering objectieve aansprakelijkheid tegen brand en ontploffing
  • Een kopie van de brandverzekering
  • De aanvraag tot het plaatsen van een terras op openbaar domein
  • Indien de zaak toegankelijk is voor 50 personen of meer, dan dient de uitbater een controle door de brandweer aan te vragen. Dit kan via Brandweerzone Vlaamse Ardennen. Deze aanvraag is voor rekening van de uitbater en conform het retributiereglement van BVLAR. Een bewijs van deze aanvraag dient aan het dossier toegevoegd te worden.
  • Een bewijs van aanvraag van de nodige keuringsattesten

Definitieve vergunning drankgelegenheid (5 jaar geldig):

  • De definitieve keuringsattesten zonder opmerkingen. De lijst van deze attesten kan je terugvinden op het aanvraagformulier vergunning drankgelegenheid 
  • Het keuringsattest A - PTI van de brandweer
  • Het grondplan van de zaak
  • Het definitieve attest goedkeuring/erkenning van het FAVV

Prijs

De vergunning wordt kosteloos afgeleverd.

Reizende drankgelegenheid

Een reizende drankgelegenheid is een drankgelegenheid die gehouden wordt in boten, schepen, spoorwagens of andere voertuigen, in kermiskramen, loodsen, tenten of andere inrichtingen welke doorgaans van de ene naar de andere plaats worden overgebracht. Het gaat om het schenken van gegiste dranken (bv. bier, wijn, mousserende wijn …) en sterke dranken (bv. gin, cognac, cocktails …). Deze vergunning is persoonsgebonden en kan niet worden overgedragen. Deze vergunning geldt voor het volledige grondgebied van België.

Het dossier bestaat uit volgende onderdelen:

  • Aanvraagformulier
  • Een uittreksel uit het strafregister, model 596.1 (max. 3 maanden oud) van de zaakvoerder
  • Een kopie van de identiteitskaart van de zaakvoerder
  • Registratie of toelating van het FAVV voor professionele ambulante verkoop

Prijs

De vergunning wordt kosteloos afgeleverd.

Algemeen

Aanvraag tot registratie/toelating/erkenning bij het voedselagentschap (FAVV)

Een operator die in België actief is in de voedselketen mag geen enkele activiteit uitoefenen zonder eerst door het FAVV geregistreerd, erkend of toegelaten te zijn. Op basis van het risico, gelinkt aan deze activiteit, is een erkenning, toelating of registratie vereist.

  • Een erkenning betreft een activiteit met een hoog risico voor de voedselveiligheid. Een administratief onderzoek en een voorafgaand bezoek zijn noodzakelijk voordat de erkenning wordt verleend.
  • Een toelating heeft betrekking op een activiteit met een middelhoog risico voor de voedselveiligheid. Een administratief onderzoek, en zo nodig een voorafgaand bezoek, is vereist voordat de toelating wordt verleend.
  • Een registratie betreft een activiteit met een laag risico voor de voedselveiligheid. Een kennisgeving is vereist voordat de registratie wordt verleend.

De aanvraagprocedure en -formulieren kan je op de website van het FAVV terugvinden. Deze dient u te bezorgen aan de lokale controle-eenheid van Oost-Vlaanderen. Hun contactgegevens kan je hier terugvinden.

Reglementen: