Strooiplan Ronse

Strooiwagen

Bij sneeuwval of ijzel zet de stad Ronse heel wat middelen, materiaal en personeel in om de wegen sneeuwvrij en verkeersveilig te maken. Dit kan natuurlijk niet in alle straten tegelijkertijd. Zo wordt prioriteit gegeven aan drukke invalswegen, scholen, ziekenhuizen etc. Het strooien van straten gebeurt dan ook volgens een vast strooiplan. Daarnaast probeert de stad met speciaal materiaal ook aandacht te schenken aan de fietspaden en de voetpaden in de centrumstraten.  

De stad Ronse heeft meer dan 175 km wegen die moeten onderhouden worden. Bij sneeuwval kunnen deze onmogelijk allemaal op hetzelfde moment gestrooid worden. Uiteraard heeft iedereen graag dat zijn straat (eerst) aangepakt wordt. Toch strooien de stadsdiensten niet zomaar. Er wordt een strikt strooiplan gehanteerd.

Daarnaast staat ook het Gewest in voor het strooien van een aantal grote invalswegen (de gewestwegen) zoals de Kruisstraat, Zonnestraat, Ninovestraat, Berchemsesteenweg, Leuzesesteenweg en Elzeelsesteenweg

Strooien in fasen 

Alle straten werden ingedeeld in vijf categorieën : van Fase 1 tot Fase 5.

  • Eerst worden alle wegen van Fase 1 gestrooid. Dit zijn de invalswegen, de weg van en naar de kliniek, de belangrijkste centrumstraten, de omgeving van scholen enz. Deze straten krijgen de absolute prioriteit.
  • Pas daarna worden de straten in Fase 2 aangepakt. Hierna wordt gekeken of de wegen uit Fase 1 niet opnieuw moeten aangepakt worden.
  • Pas dan wordt Fase 3 gestrooid enz.
  • Er wordt dus pas begonnen aan een volgende fase als de voorgaande voldoende berijdbaar is. Op deze manier komen uiteindelijk alle straten aan bod.

De straten in Fase 1 hebben een totale lengte van 30 km. Het duurt dus sowieso even voor deze allemaal gestrooid zijn. Toch wordt aan deze fase desnoods dag en nacht gewerkt. Fase 2 tot 4 telt 70 km wegen. Fase 5 tenslotte telt nog 75 km wegen. Dit zijn vaak de (kleinere) buitenwegen waarvan een deel zelfs niet bereikbaar is met de grote strooiwagens. Meestal slagen de stadsdiensten er in om te strooien binnen de 24 uur. Wanneer er toch specifieke problemen zijn dan worden (op werkdagen) zelfs de mensen van de groendienst ingezet om manueel te strooien. Tijdens de nacht en in het weekend beperkt het strooien zich tot fase 1 en 2. Fase 3, 4 en 5 worden enkel gedaan tijdens werkdagen en binnen de normale werkuren.

Materiaal

Naast het strooien van de wegen zorgen de technische diensten ook voor het sneeuwvrij maken van de voetpaden langs de openbare gebouwen. Voor het bestrijden van de sneeuw beschikken de technische diensten over twee grote zoutstrooiers waarvan er één vooraan met een sneeuwruimer is uitgerust. Daarnaast is er ook een afzonderlijke sneeuwruimer en een kleine strooier op de tuinbouwtractor. Deze laatste kan ook gebruikt worden voor het strooien van fietspaden.

De stad Ronse heeft voor het opslaan van zout 2 eigen silo's die samen ongeveer 70 ton zout bevatten. Daarnaast heeft de stad Ronse een contract met een firma die instaat voor het aanvullen van de stock. In bijzondere omstandigheden halen de technische diensten desnoods zelf extra zout af. Uiteraard vraagt het strooien ook heel veel inspanningen van de werklui. Er zijn dag en nacht 2 mensen stand-by die ook tijdens de nacht binnen de 20 minuten kunnen uitrukken. Indien nodig kunnen 4 tot 10 man oproepen worden om te strooien. Overdag maar ook 's nachts.

Wanneer strooien niet helpt...

Wat veel mensen vaak vergeten is dat strooien ook weinig zin heeft op wegen waar weinig gereden wordt. Het zout kan dan niet z'n werk doen. Bovendien is het zo dat bij lage temperaturen het zout minder goed werkt. Vanaf -7° heeft zout bijna geen werking meer.

Wie maakt het voetpad schoon?

We zijn allemaal verplicht om het voetpad voor onze woning sneeuw- en ijsvrij te houden. Deze verplichting is opgenomen in het GAS-reglement van de stad.

Sneeuw die je verwijdert, moet je aan de rand van het voetpad leggen en zeker niet in de goot. Gooi nooit sneeuw op de rijweg of op het fietspad.

In gebouwen met meerdere appartementen staan de bewoners van de benedenverdieping in voor het schoonmaken van het voetpad. Is die verdieping niet bewoond, of zijn de bewoners met vakantie, dan gaat deze taak over op de bewoners van de eerste verdieping, en zo verder. Is er een conciërge aangesteld, dan is die verantwoordelijk voor de sneeuw- en ijzelbestrijding. Bij onbewoonde gebouwen en niet-bebouwde percelen rust de verplichting op de eigenaars.

Kan je door omstandigheden zelf niet instaan voor het sneeuwvrij maken van het voetpad? Dan kan je misschien een beroep doen op het sneeuwopruimteam van de stad.