Identiteitskaart

De gewone identiteitskaart 

Elke inwoner die ingeschreven is in het bevolkingsregister, moet een identiteitskaart bezitten en dit vanaf de leeftijd van 12 jaar. Vanaf 15 jaar ben je verplicht deze kaart steeds bij je te hebben. Bij naamsverandering, beschadiging van de identiteitskaart of wanneer de foto niet meer gelijkend is, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Diefstal van de identiteitskaart moet onmiddellijk worden aangegeven bij de politie. Bij verlies of vernietiging moet je aangifte doen bij de dienst bevolking.

De aanvraagprocedure duurt ongeveer 3-4 weken.
 

Wat te doen bij verlies of diefstal?
Een verlies of diefstal van je identiteitskaart moet onmiddellijk worden gemeld:

  • voor verlies: bij de bevolkingsdienst (055 23 27 86)
  • voor diefstal: bij de politie (055 33 70 33)

Buiten de diensturen is de helpdesk van Binnenlandse Zaken 24 uur op 24 uur bereikbaar via het nummer 00800 21 23 21 23.

DOCSTOP

Ben je jouw Belgische identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel (model met chip) verloren of werd deze gestolen? Bel gratis 00800 2123 2123 en blokkeer je kaart. Zo voorkom je het risico op frauduleus gebruik en de eventuele financiële gevolgen (bijv. het openen op uw naam van een telefoonabonnement, aankoop via de post, enz.).

DOCSTOP is een gratis dienst, 24u/24u en 7 dagen per week bereikbaar. Belangrijk: met DOCSTOP kunnen enkel Belgische identiteitsdocumenten worden geblokkeerd.

Kosten

€ 20,50

Wat moet je meebrengen?

Meebrengen bij aanvraag : één recente pasfoto, in kleur, met een lichte/effen achtergrond en met de afmetingen: Formaat Pasfoto (35 mm x 45 mm) - Lengte van het gezicht (van kin tot kruin): tussen 31mm en 36mm. Meer info omtrent de voorwaarden kan je hier vinden.