PIN of PUK-code verloren

Nieuwe PIN- of PUKcode aanvragen voor je eID of Kids-ID

Ken je de PIN- of PUKcode niet meer van je identiteitskaart? Werd je PINcode geblokkeerd na drie foute pogingen? Dan kan je deze opnieuw aanvragen of laten instellen.

Waar gaat het over?

Met je identiteitskaart kun je documenten digitaal ondertekenen en je identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden is die, net zoals een bankkaart, beveiligd met een PIN code (Personal Identification Number) en een PUK code (Personal Unblocking Key). Je krijgt de PIN- en PUKcode van je eID thuis toegestuurd wanneer je een nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd.

Geen PINcode, maar wel nog je PUKcode?

Weet je je pincode niet meer? Of wil je je pincode deblokkeren, omdat je driemaal een foute pincode hebt ingegeven? Je hebt wel nog je PUKcode?
Dan kun je de pincode van je identiteitskaart meteen laten (her)activeren aan het loket. Dit is gratis.

>> Maak  hiervoor wel een afspraak via ronse.mijnafspraakmaken.be

Geen PINcode en geen PUKcode meer?

>> Je vraagt online nieuwe codes aan via het "Digitaal loket"

Afhalen doe je 3 weken later op de locatie waar je de codes hebt aangevraagd.
Je krijgt hiervan een brief via jouw opgegeven emailadres.

>> Afhalen nieuwe PINcode

  • Hoeveel kost het?
    Een aanvraag voor nieuwe PIN- en PUKcodes kost 5 euro.
    Je betaalt bij de afhaling, bij voorkeur contactloos.
  • Wat heb ik nodig?
    Je moet je PINcode persoonlijk afhalen. Je hebt daarbij je identiteitskaart nodig.
  • Ik heb nieuwe codes aangevraagd, maar ik kan ze niet onmiddellijk afhalen. Wat moet ik doen?
    De Dienst Burgerzaken bewaart je codes 3 maanden. Heb je ze dan nog niet afgehaald, dan moet je ze opnieuw aanvragen.
  • Kan iemand anders mijn codes afhalen?
    Het afhalen kan enkel door iemand anders gebeuren mits een ingevuld en getekend volmachtformulier.