Openbaar vervoer

In Ronse zorgen De Lijn, TEC en NMBS voor het aanbod van het openbaar vervoer. Daarnaast is er ook een aanbod van aangepast vervoer voor minder mobiele mensen.
>> De Lijn
Mobiele lijnwinkel in Ronse
Iedereen die vragen heeft over de dienstregeling van De Lijn, een abonnement wil aanvragen of verlengen, biljetten en Lijnkaarten wil kopen etc., kan terecht in de mobiele Lijnwinkel tijdens de woensdagmarkt. De mobiele lijnwinkel staat opgesteld voor het stadhuis en is open van 8.30 tot 12.30 u. op volgende dagen in 2023:
- woensdag 6 september
- woensdag 20 september
- woensdag 4 oktober
- woensdag 18 oktober
- woensdag 15 november
- woensdag 29 november
- woensdag 6 december
- woensdag 20 december
Meer info over mobiele lijnwinkels vind je hier.
Meer informatie betreffende de dienstregelingen, aansluitingen op de treinverbindingen kan je vinden op de website van De Lijn. Je kan er de route plannen van, naar en in Ronse. Je vindt er ook informatie over de buslijnen van De Lijn in Ronse. Een uitgebreide toelichting over het gebruik van het aanbod van De Lijn en NMBS vind je in de vervoerswijzer. |
Busregeling Ronse
Lijn | Omschrijving |
21 22 23 24 25 61 62 62s 63 68 |
Zottegem – Erwetegem – Ronse Zottegem – Erwetegem – Flobecq (Vloesberg) – Ronse Zottegem – Michelbeke – Ronse Zottegem – Michelbeke – Flobecq (Vloesberg) – Ronse Zottegem – Erwtegem – Sint-Maria-Oudenhove – Ronse Oudenaarde – Schorisse – Ronse Oudenaarde – Nukerke – Ronse Oudenaarde – Ronse (sneldienst/direct) Oudenaarde – Etikhove – Ronse Ronse – Avelgem |
Naast de gewone busregeling naar de andere steden heb je de stadslijnen.
Stadslijnen Ronse
Lijn |
Omschrijving |
71 |
Ronse Station – Scheldekouter – Stookt |
Voor meer info over de rijtijden en stopplaatsen kan je terecht op de routeplanner van De Lijn.
Abonnementen
Voor meer informatie over de verschillende abonnementen van De Lijn, kan je terecht op de website van De Lijn.
De belbus boeken? Dat doe je met Hoppin!
Om dat reserveren simpel en makkelijk te maken, lanceert de overheid Hoppin: een app en callcenter (0800-12 2 12) waarmee je je reis eenvoudig plant en boekt.
Ook bij ons in de buurt
Voordat de Vlaamse overheid Hoppin in heel Vlaanderen uitrolt, test ze het systeem eerst in verschillende regio’s in Vlaanderen. Met de feedback die ze zo verzamelt, kan ze Hoppin verbeteren zodat iedereen in Vlaanderen er gebruik van kan maken.
Zo boek je de flexbus in Ronse
Wil je de flexbus (voormalige belbus) nemen vanaf 21 februari 2023? Reserveer je rit vanaf 7 februari 2023 via de Hoppincentrale.
Zo reserveer je een rit:
- Contacteer de Hoppincentrale via de Hoppin-app of 0800 12 2 12.
- Kies de halte. Je krijgt een tijdvenster van 30 minuten rondom je tijdstip.
- Voor je rit krijg je bevestiging van de exacte ophaaltijd via sms, telefoon of de app.
- Je kan de flexbus live volgen via de app.
Goed om te weten
- Vóór 21 februari nog een rit met de belbus nodig? Boek je rit dan telefonisch (09 211 91 91) of online via de belbuscentrale.
- De vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn blijven dezelfde.
- Een rit aanvragen kan vanaf 30 dagen tot 1 dag op voorhand via de app, en telefonisch tot 30 minuten voor je rit tijdens de openingsuren van de Hoppincentrale. Op tijd reserveren is aangewezen.
- Openingsuren van de Hoppincentrale:
- Weekdagen: 6 tot 20 uur
- Zaterdag, zon- en feestdagen: 7.30 tot 15 uur
>> Meer info over Hoppin? Surf naar hoppin.be.
MOBIB-kaart
De MOBIB-kaart is geen vervoersbewijs, het is een drager voor vervoersbewijzen. Je kan de kaart vergelijken met een bankkaart waarop je vervoersbewijzen kan opladen. Momenteel reizen de 65+ en de jaarabonnees met een MOBIB-kaart maar op termijn zullen alle abonnementen op een MOBIB-kaart worden afgeleverd.
Makkelijk in gebruik: je MOBIB-kaart is meteen klaar voor gebruik, vanaf de ingangsdatum van je abonnement kan je meereizen met bus of tram.
Per MOBIB-kaart betaal je € 5 administratiekost. Deze administratiekost dekt de aankoop, personalisatie en distributie van de MOBIB-kaart. De kaart blijft 5 jaar geldig.
Omnipas 65-plus
Bent u 65 jaar of ouder en reist u regelmatig met De Lijn? Dan geniet u van een voordelige formule! Met uw Omnipas 65+ reist u één jaar onbeperkt met de bussen en trams van De Lijn (niet op de Limburgse snelleinen).
Geldigheidsduur: 12 maanden
Prijs: € 54,00 (+ éénmalig € 5 administratiekosten voor de MOBIB-kaart)
Hoe bestellen?
- Via het contactformulier dienst Abonnementen van De Lijn met vermelding van naam, adres, geboortedatum, geslacht, gewenste aanvangsdatum van het abonnement en gewenste geldigheidsduur van het abonnement (1, 3 of 12 maanden). Vergeet niet een gescande versie van de identiteitskaart toe te voegen.
- Schriftelijk: download het aanvraagformulier Omnipas65+. Vul het in en stuur het op naar de dienst Abonnementen. Vergeet niet een kopie van je identiteitskaart toe te voegen. Ga naar de Lijnwinkel
In de Lijnwinkel krijg je op vertoon van je identiteitskaart en na betaling je abonnement mee.
Gebruik
Jouw abonnement wordt afgeleverd op een elektronische MOBIB-kaart. Registreer de kaart bij iedere opstap. Kies zelf de startdatum van je abonnement (max. 100 dagen op voorhand). Bij controle moet je altijd je Omnipas 65+ en jouw identiteitskaart op zak hebben.
Scan je MOBIB-kaart bij elke opstap. Het is eenvoudig en verplicht. Het volstaat om de MOBIB-kaart kort voor de blauwe cirkel onderaan de MOBIB-ontwaarder te houden. Zodra de ontwaarder de kaart herkent, verschijnt er een groen vinkje op het scherm. De reiziger mag dan doorlopen. Bij het afstappen verandert er niets en hoeft de 65+’er dus niets te doen.
Waar geldig?
De Omnipas 65+ is geldig in het Vlaams Gewest voor alle bussen en trams van De Lijn. Je kan ook een voordelig jaarabonnement kopen bij de MIVB en de TEC. Heb je een Omnio- of leefloonstatuut? Dan blijft een jaarabonnement bij de MIVB en de TEC gratis. Je vindt alle info op MIVB of TEC. Heb je nog vragen? Bel dan 070 220 200 (€ 0,30/min) of surf naar De Lijn.
Tussenkomst op lijnkaarten
Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting staat voortaan op een elektronische kaart.
De abonnementen van De Lijn staan al langer op een MOBIB-kaart. De Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting staat vanaf nu ook op een elektronische kaart in plaats van op een magneetkaart. Deze elektronische kaart is niet herlaadbaar.
Vanaf nu scan je je vervoerbewijs
Hou de kaart voor de blauwe cirkel onderaan de gele scanner. |
Je mag doorlopen als het vinkje op een groen veld verschijnt. |
Bij het afstappen mag je niet opnieuw scannen. Anders betaal je misschien voor een nieuwe rit. |
Wat is een Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting?
De stad Ronse biedt zijn inwoners korting als je kiest voor een duurzame mobiliteitsoplossing. Je betaalt 10 euro voor een Lijnkaart 10 ritten in plaats van 16 euro (normale tarief). Dat is dus maar 1 euro per rit. De stad Ronse betaalt het verschil met het werkelijke tarief. Deze gemeentekaart kan je enkel gebruiken voor verplaatsingen die zich beperken tot het grondgebied van Ronse. Stap je op of af buiten Ronse, dan geldt dit voordeeltarief niet. Voor die ritten dien je over een ander vervoerbewijs, voorbeeld een normale Lijnkaart, te beschikken.
Waar koop je een Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting?
-
Voorverkooppunten in Ronse
De voorverkooppunten in je buurt bieden Lijnkaarten 10 ritten met gemeentekorting aan. Hier betaal je cash of met een debet- of kredietkaart.
Een overzicht vind je op: delijn.be/verkooppunten
Wat verandert er voor jou?
Het principe blijft helemaal hetzelfde. Enige verschil is dat je deze Lijnkaart voortaan scant en niet in een ontwaardingstoestel stopt.
Enkele praktische tips over je kaart
-
Een elektronische kaart moet je scannen. Stop deze kaart dus niet in een ontwaardingstoestel.
-
Je kan je kaart gebruiken zolang er ritten opstaan en/of de geldigheidsduur niet verstreken is.
-
Wil je weten hoeveel ritten er nog op je kaart staan? Check dit via de infoknop op de scanner en de ticketautomaten
- De kaart herladen is niet mogelijk.
- Plooi de kaart niet, anders kunnen er ritten verloren gaan.
Heb je nog magneetkaarten?
Gebruik deze dan eerst. Ook familie en vrienden kunnen er mee op stap gaan. De magneetkaarten blijven zeker nog geldig tot 30 juni 2020.
Meer info vind je op: De Lijn of bel De LijnInfo op 070 220 200 (€ 0,30/min).
>> TEC
Meer informatie betreffende de dienstregelingen, aansluitingen op de treinverbindingen kan je vinden op de website van TEC. Je kan er de route plannen van, naar en in Ronse. Je vindt er ook informatie over de buslijnen van TEC in Ronse. |
TEC expresslijnen
Tussen Péruwelz-Ronse en Doornik-Ronse
TEC heeft sinds 2020 twee expressbussen met haltes in Ronse.
De E41-lijn rijdt tussen Péruwelz en Ronse met in Ronse haltes aan het station en de Leuzesesteenweg. Deze lijn bereikt het treinstation van Leuze-en-Hainaut en verzekert aansluitingen met treinen van/naar Brussel en Doornik. De expresslijn zorgt voor een verbinding met het bedrijvenpark Polaris in Péruwelz en het Rosco in Ronse.
De E42-lijn rijdt tussen Doornik en Ronse met in Ronse een halte aan het station. De lijn verzekert aansluitingen in het treinstation van Doornik met de treinen van/naar Bergen en zorgt voor een verbinding met het bedrijvenpark van Doornik West.
Beide expresslijnen rijden tijdens de spitsuren (1 bus per uur) het hele jaar door van maandag tot vrijdag. De prijs van een traject bedraagt € 5. Als je kiest voor een meerrittenticket, betaal je € 3,45 per traject. Het aantrekkelijkste tarief verkrijg je door te kiezen voor een abonnement.
Meer info :
Meer gedetailleerde info alsook het uurrooster kan je terugvinden in deze brochure.
>> NMBS
Via de website ‘Realtime’ kan je de werkelijke vertrek- en aankomsttijden van alle treinen die op het Belgische spoorwegnet rijden opzoeken. Je kan de vertrek- of aankomsttijden voor één bepaald station opvragen of je kan deze gegevens voor één trein opvragen. Bij incidenten wordt meer specifieke informatie gegeven aan de reiziger over het incident en worden indien mogelijk alternatieven voorgesteld. Een uitgebreide toelichting over het gebruik van het aanbod van NMBS en De Lijn vind je in de vervoerswijzer. |
Openingsuren station Ronse (vanaf 2 oktober 2017):
W. Churchillplein 6 te 9600 Ronse
- Van maandag tot vrijdag: van 6 tot 13.15 u.
- Zaterdag, zondag en feestdagen: gesloten
Voor informatie over het treinaanbod of de aankoop van treintickets kunnen reizigers 7 dagen op 7 (van 7 tot 21.30 u.) terecht bij de klantendienst van de NMBS op 02 528 28 28, op www.nmbs.be of via Twitter en Facebook (van 6 tot 22.00 u.) Aan het station zijn aansluitingen met bussen van De Lijn en TEC.
Key Card
De Key Card is de beste formule voor je verplaatsingen over korte afstanden (tot ongeveer 15 km). De Key Card is een jaar geldig, in gans België en bovendien is ze niet op naam. Je kan dus vrienden meenemen of je Key Card aan hen uitlenen. De Key Card is in alle stations te koop. In elk station vind je een lijst met de stations en stopplaatsen tot waar je mag sporen met je Key Card.
>> Diensten aangepast vervoer minder mobiele personen
Ontdek hier het aanbod van aangepast vervoer voor minder mobiele personen.
Mobiliteit & Duurzaamheid
Grote Markt 12
Ronse 9600
België