Diftar - huisvuil

diftar

Huisvuilophaling

In Ronse wordt huishoudelijk restafval opgehaald in de Diftarcontainer. Diftar werkt volgens het principe "de vervuiler betaalt" en staat voor geDIFferentieerd TARief. Elke keer als je je Diftarcontainer aanbiedt, wordt het afval gewogen. Via een chip op je container worden de gegevens bijgehouden. Op basis van het aantal aanbiedingen en de gewogen hoeveelheden krijg je een rekening (aanslagbiljet).

  • Afvalkalender & ophaling vanaf 6 uur.
  • In juni, juli & augustus : vanaf 5 uur.

De Diftarcontainer wordt om de 2 weken aan huis opgehaald, tegelijk met de blauwe PMD-zak en papier en karton. De ophaaldata voor je straat kan je terugvinden op de afvalkalender 2024

Voor alle ophalingen geldt dat het afval de dag van de ophaling voor 6 u. moet buiten staan. (In juli, juli  en augustus voor 5 u.) Je mag het afval buiten plaatsen vanaf 19 u. de avond voor de ophaling.

Zet alles netjes gescheiden op het voetpad en zorg ervoor dat je de doorgang niet blokkeert. Vergeet niet je Diftarcontainer 's avonds opnieuw binnen te nemen.

Grof vuil wordt aan huis opgehaald na reservatie en tegen betaling (6x per jaar).

>> Afvalkalender 2024 (PDF - 3 MB)

IVLA infolijn 0800 90 270 

Bij iedere woning hoort een Diftar container. De Diftar container wordt geactiveerd op het moment dat je je domicilieert op een adres. 
Vragen over Diftar? Info over de ophalingen? Heb je nog geen Diftarcontainer? Wil je een slot voor je Diftarcontainer? Wil je je Diftarcontainer ruilen voor een groter of kleiner type? Wil je weten wat je met je container moet doen als je verhuist?
Bel de gratis IVLA infolijn 0800 90 270 (ma tot vr: 8 - 18 u. en zaterdag 9 - 12 u.)

Bij verhuis

Als je je adreswijziging aanvraagt, wordt de afvalcontainer van de woning automatisch geblokkeerd. 
Als je de afvalcontainer nog eens wilt laten ledigen na je aanvraag van adreswijziging, neem dan contact op met de dienst omgeving: omgeving@ronse.be of 055 23 27 70. 

Volg je eigen afvalproductie

Je kunt je eigen afvalproductie (en dus ook je factuur) volgen via www.ivla.be. Voor je naar deze website surft, noteer je eerst het chipnummer van je Diftar container. Dit vind je op de kleine sticker, onder de streepjescode - een getal van 6 cijfers). Met het chipnummer vraag je je persoonlijke log in aan. Met deze log in kun je volgen wanneer je afval aanbiedt en hoeveel kg.

Restafval: in de groene Diftarcontainer

Ieder gezin moet huishoudelijk restafval aanbieden in de Diftar container die door de intercommunale IVLA ter beschikking wordt gesteld. De standaardcontainer is die van 120 liter. Er is een kleinere container van 40 liter en een grotere van 240 liter. De kleinste container heeft een handvat; de containers van 120 en 240 liter hebben wieltjes. In elke container zit een geheugenchip, die de adresgegevens van je gezin en de hoeveelheid afval bijhoudt. Je kunt een slot laten plaatsen op je Diftar container; contacteer hiervoor de IVLA infolijn.  

Wat als je Diftarcontainer te klein is?

Heb je meer afval dan in je container kan, dan mag je afval in plastiekzakken naast je container zetten voor de volgende ophaling. Let op: je moet dit op voorhand aanvragen via de IVLA infolijn 0800 90 270. Bel 2 dagen voor de ophaling om te melden dat je extra zakken zult aanbieden naast je Diftar container. Bij de ophaling kiept de ophaler eerst je container leeg, stopt er dan een zak in, weegt en kiept opnieuw je container leeg, tot alle zakken gewogen zijn. Op die manier wordt het gewicht van de extra zakken geregistreerd op de chip van je Diftar container. Daarom mogen extra zakken niet groter zijn dan de inhoud van je container. Het extra gewicht zal verrekend worden op je Diftar aanslagbiljet. Let op: max. 10 zakken per keer.

Je kunt 3x per jaar extra zakken aanbieden. Als het meer dan 3x per jaar gebeurt dat je container te klein is, dan vraag je best een grotere container aan. Als de container te groot is, kun je een kleinere aanvragen. Contacteer hiervoor de IVLA infolijn.

Diftar voor verenigingen

Als je vereniging een lokaal heeft waar de activiteiten doorgaan, dan kun je een Diftar container aanvragen op naam van je vereniging. Neem hiervoor contact op met de dienst omgeving. 

Ophaling grof vuil en snoeihout

Grof restafval (inclusief hout en oude metalen) kan op afroep bij je thuis afgehaald worden (Tot maximaal 6 x per jaar). Bel de IVLA infolijn 0800 90 270 of doe je aanvraag via de website van de intercommunale IVLA:

Je surft naar www.ivla.be en vraagt je persoonlijke log in aan. (daarvoor heb je het chipnummer van Diftar container nodig - een getal van 6 cijfers onder de streepjescode)

  1. Als je je log in hebt gekregen, surf je naar www.ivla.be en vraag je een ophaling aan.
  2. Je krijgt een antwoordmail ter bevestiging van de ophaling.
  3. Je krijgt de rekening in februari (voor het hele jaar)

Als je geen mailadres hebt, zal je een bevestiging van je aanvraag ontvangen via de post. 

Op de dag van ophaling plaats je het afval op de dag van ophaling netjes gesorteerd buiten vóór 6 uur ’s morgens (5u in juni,  juli en augustus!).  Hou de doorgang op het voetpad vrij. De afvalsoorten worden door verschillende vrachtwagens opgehaald. De ene afvalsoort kan hierdoor langer blijven staan dan de andere. 

LET OP:

  • Ongesorteerd afval blijft staan!
  • Geen klein afval! Dat moet je verwijderen via je Diftar container (eventueel via extra zakken).
  • Wat telefonisch niet werd aangegeven, wordt niet meegenomen op de dag van de ophaling.
  • Als je op de lijst stond voor een ophaling en je kunt om één of andere reden je grof vuil niet buiten zetten op de voorziene ophaaldag, dan moet je de ophaling annuleren via de groene lijn (ten laatste 5 werkdagen voor de ophaling). Annuleer je niet, dan zul je toch de rekening krijgen omdat de vrachtwagen naar je huis is moeten rijden.
  • Maximaal 3m³ grof restafval per oproep

 

SNOEIHOUT  

Wat kan?
Kort snoeihout van max. 2 m lang, haagplanten,…

  • In bundels van max. 20 kg
  • Max. 30 cm diameter per bundel.
Wat kan niet?
Plastieken verpakkingen, ijzer, stenen, wortels, niet samengebonden bundels, gras, haagscheersel, samenbinden met staaldraad
OUDE METALEN  

Wat kan?
Allerlei materiaal vervaardigd uit metaal, fietskaders, metalen badkuipen, metalen omheiningen,…

  • Het metaal moet draagbaar zijn.
  • Max breedte 1,5 m.
  • Per stuk max 25 kg.
Wat kan niet?
Elektrische apparaten, autowrakken
GROF RESTAFVAL EN HOUT  

Wat kan?
Alle huishoudelijk afval dat niet selectief ingezameld wordt en dat niet in de donkergroene container kan: grote brandbare stukken, oude matrassen, plastic tuinmeubilair, samengebonden oude tapijten, plastic latten,….

  • Het grofvuil moet draagbaar zijn.
  • Max breedte 1,5 m.
  • Per stuk max 25 kg.
Wat kan niet?
alles wat selectief ingezameld wordt, niet brandbare materialen, zakken met klein afval, huisvuil dat in de Diftarcontainer kan, isomo (piepschuim), papier en karton, PMD, glas, KGA, elektrische apparaten, stenen, afbraakmateriaal zoals steengruis, roofing, WC ‘s, lavabo’s, steengoed zoals bloempotten, vazen, asbest, metalen, autobanden, medisch afval en klein gevaarlijk afval, bedrijfsafval en KMO-afval

Wat kost huishoudelijk afval?

Diftar huisvuilcontainer 

De container wordt gratis geleverd. Je betaalt een klein bedrag iedere keer dat je de Diftarcontainer aanbiedt en € 0,32 per kilogram restafval dat in de container zit.

Per aanbieding container
• 40 liter container  € 0,15    
• 120 liter container € 0,30    
• 240 liter container € 0,60    
• 1.100 liter container € 2,93    

Het minimum bedrag dat aangerekend wordt is vanaf 1/1/2023: 

  • € 0,75 per maand (i.p.v. € 1,18/maand in 2022)
  • € 4,50 per 6 maanden (i.p.v. € 7,08/maand in 2022)
  • € 9,00 per jaar (i.p.v. € 14,15/jaar in 2022)

Grotere PMD zakken 
Om nog meer en makkelijker PMD in te zamelen zijn er nu ook grotere PMD-zakken verkrijgbaar (90 liter). Deze grotere zakken zijn in verhouding iets voordeliger dan de standaard 60 liter zakken. 

Tarieven recyclagepark

De tarieven voor het recyclagepark vind je hier.  

Hoe betalen voor huishoudelijk afval?

Eén maal per jaar krijg je de rekening voor het huishoudelijk afval van het voorbije jaar. Op dit aanslagbiljet, dat je krijgt rond februari-maart, staan de volgende kosten:

1. De kosten voor de Diftar container
2. De kosten voor ophaling aan huis van grof vuil en snoeihout (als je dat aangevraagd hebt)
3. De kosten voor het recyclagepark (als je moest betalen)

In deze bijsluiter vind je meer info omtrent dit aanslagbiljet.