Klassieke zomerconcerten

28/08

Zaterdag 28 augustus - vanaf 19.30 u.

'Ronse Opscene Klassiek' is sinds meer dan 10 jaar een jaarlijkse culturele traditie in de rustige luwte van de wervelende festivalzone. Omwille van de restauratie van de Sint-Hermes Basiliek en de crypte organiseert CC De Ververij dit jaar een ander maar minstens even avontuurlijk avondje klassiek. In het Cultuurcentrum De Ververij proef je tijdens een circuit van klassieke concerten van drie verschillende werelden! 

Goed om weten ... De optredens duren telkens een halfuurtje. Een ticket aankopen of vooraf reserveren is niet nodig. Je kan een vrije bijdrage doen volgens het 'pay what you can'-principe.
Locatie: Wolvestraat 37

Lin Chin-Cheng

Chin-Cheng Lin

De marimba, het grotere broertje van de xylofoon, deed pas in de tweede helft van de 20ste eeuw zijn intrede in de wereld van de klassieke muziek en eist er vandaag een prominente plek op. Doorgaans is de kennismaking met de marimba voor velen een verbluffende openbaring. Naargelang de manier waarop je de staven (toetsen) van de marimba bespeelt, klinken er uit het houten instrument de meest uiteenlopende klanken. De stokken kunnen met harder of zachter materiaal bekleed zijn, wat verschillende klankkleuren tot resultaat heeft. Lin zal in Ronse laten zien hoe je een verbazingwekkende meerstemmigheid kan bereiken op de marimba. Sensationeel!

Lin Chin-Cheng, geboren in Taiwan maar al jaren gesetteld in België, weet als geen ander de toeschouwer onder te dompelen in het gehele klankspectrum van de marimba. Met 2, 4 of 6 stokken. Lin kan alle akkoorden aan zoals een pianist dit kan. Dit bewees hij de voorbije jaren zowel in binnen- als buitenland. In 2018 schitterde hij ondermeer in Carnegie Hall (New York) en in 2019 was hij te gast in Tokyo Opera City (Japan).

© Inge Nijs

Ensemble Ão

Ensemble Ão

Ão, het muzikale geesteskind van Brenda Corijn (zang) en Siebe Chau (gitaar), brengt een frisse mix van Zuid-Amerikaanse gitaarklanken, subtiele elektronica en bezwerende zanglijnen in het Portugees en Engels.

Eind november 2020 kwam hun eerste EP uit met muziek die o.a. in de lockdown als muzikale pennenvrienden is geschreven en opgenomen, met Siebe in Leuven en Brenda in Porto. Ão zijn residenten in Het Depot in Leuven en passeerden eerder dit jaar in De Zevende Dag.

De betekenis van “Ão” hangt af van hoe je het uitspreekt: [ɐ͂w̃]. Het is iets pijnlijks, iets moois, iets treurigs, een uiting van verwondering of gewoon totale onzin. Ão makes music, charming like a beautiful insect trapped in amber, radiantly hot.

Brenda Corijn (1998) is naast zangeres in eerste plaats theatermaakster en actrice. Momenteel werkt ze haar educatieve master in drama af aan LUCA School of Arts in Leuven. Tijdens haar eerste masterjaar vertrok ze op Erasmus naar Porto, waar ze les volgde aan ESMAE. Naast eigen werk speelt ze o.a. mee in de familievoorstelling Connie & Zorba van fABULEUS en maakt ze deel uit van Mixtape (Het Kwartier). Samen met Siebe vormt ze sinds 2019 de vaste kern van Ão. Via haar moeder heeft Brenda Mozambikaanse en Portugese roots. Door de muziek en haar Portugese teksten tracht ze contact te maken met een deeltje van haar cultuur dat ver van haar verwijderd is. Siebe Chau (1996) zit al zo’n 17 jaar achter zijn gitaar en studeerde onder meer bij Aram Van Ballaert aan het Lemmensinstituut en bij gitarist/componist Nuccio d'Angelo in Italië. In 2019 behaalde hij zijn master met grootste onderscheiding bij Raphaella Smits aan LUCA Leuven. Voor zijn thesis en masterproef specialiseerde hij zich in Zuid-Amerikaanse muziek. Momenteel werkt hij zijn master Culturele Studies af aan de KUL en is hij theaterprogrammator in 30CC. Siebe is daarnaast ook actief als componist, muzikant en speler in verschillende theaterproducties en muziekperformances. Als gitarist concerteerde hij zowel als solist als in kamermuziekverband in Finland, Italië, Duitsland, Frankrijk, Servië, Groot-Brittannië en met een solo concertreeks in China. Siebe behaalde zowel de eerste prijs op de Belfius Classics wedstrijd (2014) als op het Antwerpen Gitaar Festival (2015) en kreeg de EGTA-prijs op het Internationale Andrés Segovia-concours in Duitsland (2016).

© Michiel Venmans

Duo Eolienne

Duo Eolienne

In de hedendaagse kamermuziekscène komt de bezetting saxofoon-harp zelden aan bod. Geheel onterecht, zo blijkt uit dit bijzonder programma. Wie had kunnen denken dat deze twee instrumenten, met hun verschillende voorgeschiedenis en uiterlijk, zo natuurlijk samenklinken? De ronde, warme tonen van de saxofoon en de zachte, parelende resonanties van de harp mengen uitstekend tot een rijke klankkleur.

Duo Eolienne (sax Kurt Bertels, harp Emma Wouters) betreedt met Kleppen en Snaren nieuwe paden door bekende en minder bekende composities op een verrassende manier nieuw leven in te blazen. Een rode draad doorheen dit programma is ongetwijfeld de expressieve kracht van de composities, waarbij de luisteraar langs uiteenlopende emoties en sferen worden meegevoerd. Van intiem en beheerst bij Joseph Jongen en Henry Eccles naar uitgelaten en grenzeloos hartstochtelijk bij Astor Piazzolla. Tot slot wordt in dit programma bijzondere aandacht besteed aan kunstenaars van eigen bodem, de Belgische componisten Joseph Jongen, Jan Hendrik Van Damme, Alphonse Hasselmans, Wilfried Westerlinck en Nazaire Beeckman.

Kleppen en Snaren laat het publiek kennis maken met een fris en origineel programma dat steeds toegankelijk en meeslepend blijft door zijn sterke uitdrukkingskracht en gevarieerd harmonisch landschap.

Programma: Joseph Jongen (1873-1953) Danse lente op. 56b / Henry Eccles (1670-1742) I. Grave II. Courante III. Adagio IV. Vivace / Nazaire Beeckman (1834-1900) Élégie / Jan Hendrik Van Damme (1865) Sicilienne / Alphonse Hasselmans (1845-1912) La source / Wilfried Westerlinck (1945) Berceuse voor een prinses / Astor Piazzolla (1921-1992) L’histoire du tango: Café 1930 & Nightclub 1960 / Erik Satie (1866-1925) (arr. Guifrez Levantez) Je te veux

© Willem Rosiers