Corona : handel en horeca

covid

UPDATE : dinsdag 9 februari - 09.00u.

Maatregelen

De federale overheid heeft een infonummer opgestart voor burgers of ondernemers die economische vragen zouden hebben : 0800 120 33.

Een overzicht van de genomen maatregelen per sector kan je terugvinden op deze pagina van Unizo.

Horeca 

Zijn er specifieke beperkingen op de verkoop van maaltijden?

Alle restaurants en cafés voorlopig gesloten.

Dit verbod geldt ook voor de terrassen van die horecazaken. Het terrasmeubilair moet binnen geplaatst worden.

Het aanbieden van afhaalmaaltijden en niet-alcoholische dranken om mee te nemen is toegelaten tot ten laatste 22 uur. In dat geval moet die dienstverlening zo georganiseerd worden dat er geen wachtrijen ontstaan.

De levering van maaltijden is ook toegelaten tot 22 uur. Dranken die bij de maaltijd horen, mogen meegeleverd worden. Na 20 uur mogen enkel niet-alcoholische dranken meegeleverd worden.

Afhaalrestaurants, bedrijven die aan huis leveren (Deliveroo, Uber Eats, enz.), drive-ins, broodjeszaken, snackbars en frietkoten mogen tot 22 uur openen. Uitbaters moeten de hygiënische maatregelen respecteren en erop letten dat er geen lange wachtrijen ontstaan.

Degustatieruimtes die verbonden zijn aan een levensmiddelenzaak moeten worden gesloten. Het gaat bijvoorbeeld om theesalons die aan bepaalde bakkerijen grenzen en, meer in het algemeen, om elke ruimte waar klanten kunnen gaan zitten om te eten.

Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in voor het publiek toegankelijke plaatsen.

Meer informatie kan je hier terugvinden.

Zijn er specifieke beperkingen op de verkoop van (alcoholische) dranken?

Algemeen:

  • De afhaling van maaltijden / dranken gebeurt voor de zaak. Consumptie ter plaatse of binnenin de zaak is niet toegelaten.
  • Ook voor dranken geldt dat het enkel mag gaan om afhaal. Alcohol of andere dranken schenken in glazen of bekers is geen afhaal, want duidelijk alleen bedoeld om ter plaatse te nuttigen.
  • De verkoop van blikjes en gesloten flessen is wel toegelaten.

Niet-alcoholische dranken:

  • Afhaalmaaltijden en niet-alcoholische dranken kunnen geleverd worden tot 22 uur.
  • Soep, koffie en chocomelk mag geleverd worden in een beker met een afgesloten deksel.

Alcoholische dranken:

  • Alcohol mag alleen worden aangeboden samen met de afhaalmaaltijd en dit tot 20 uur.
  • De verkoop van alcoholische dranken is verboden van 20 uur tot 05 uur (met inbegrip van de automaten).

Gelet op de nog steeds ongunstige besmettingscijfers willen we iedereen vragen zich strikt aan deze maatregelen te houden. De politie zal dan ook blijven controleren.

Contactgegevens registreren via een QR-code

Elke horeca-uitbater moet verplicht bij de aankomst, per tafel, de contactgegevens (naam, telefoonnummer of e-mailadres) van één klant registreren. Dit kan vanaf nu echter via een eenvoudige app.

Hoe gaat het in zijn werk?

Via deze link kan elke horeca-uitbater zich afzonderlijk registeren en zo een eigen QR-code ontvangen. Via je identiteitskaart kan je inloggen. Eens alle gegevens ingevuld zijn, ontvang je de unieke QR-code voor jouw zaak. Deze kan je bijvoorbeeld op de tafels of aan de ingang bevestigen. Klanten kunnen dan bij binnenkomst de code scannen en zich online registreren voor de contact-tracing.

Na elke registratie ziet de burger standaard de volgende tekst: (Deze tekst kan uiteraard inhoudelijk naar wens worden aangepast.)     

  • Via deze registratie help je mee aan de bestrijding van Covid-19.
  • We houden je gegevens 14 dagen lang bij en enkel in geval van een besmetting worden je gegevens geconsulteerd en gecommuniceerd naar de bevoegde overheidsdiensten.
  • Via deze pdf kan je de gegevens consulteren die je hebt ingevoerd.
  • Hou het veilig!

Wat met de gegevens van jouw klanten?

De geregistreerde gegevens blijven opgeslagen in een hiervoor afzonderlijk opgestelde database (gedurende 14 dagen). Na 14 dagen worden ze onherroepelijk verwijderd.

Deze zijn enkel te raadplegen door de dienst noodplanning van de stad. Wanneer er een besmetting zou plaatsvinden in jouw zaak, dan neem je contact op met projecten@ronse.be. Deze dienst zorgt ervoor dat alle betrokken personen gecontacteerd worden.

Is de creatie van deze eigen QR-code verplicht?

Neen, deze gratis tool geeft de mogelijkheid aan de horeca-uitbaters om het registreren van de klanten makkelijker te maken, je hoeft zelf de papieren registraties niet meer bij te houden en je kan aan de klanten steeds vragen om via hun smartphone het bewijs van registratie voor te leggen. Werk je liever via een eigen registratiesysteem, dan is dit uiteraard ook mogelijk. Hiervoor kan je gebruik maken van dit standaardformulier.

>> de registratie via de QR-code maakt echter wel een snelle opsporing van mogelijks besmette personen mogelijk.

Wie kan deze app gebruiken?

Deze app kan, naast horeca-uitbaters, eveneens gebruikt worden door jeugd-, cultuur- en sportverenigingen.

Bekijk ook de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan", die in samenwerking met de Groep van Tien is opgesteld en beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Handel

Solden

De wintersolden zijn verlengd tot en met maandag 15 februari 2021.

Handelszaken die goederen goederen verkopen of diensten leveren aan consumenten mogen vanaf 1 december terug openen, maar onder zeer strikte voorwaarden:

  • Consumenten moeten individueel winkelen. Een volwassene mag wel zijn/haar minderjarige kinderen of een hulpbehoevende begeleiden. Enkel voor de aankoop van grote goederen waarbij een grondige bespreking noodzakelijk is gezien de impact op het huishouden of de woning, mag de consument één extra lid van het huishouden meenemen (bijvoorbeeld: de aankoop van een wagen, een groot meubel, een verlovingsring, ...)
  • Consumenten mogen maximaal 30 minuten in de zaak blijven, behalve in handelszaken die uitsluitend klanten op afspraak ontvangen. Dan mag de klant langer dan 30 minuten blijven. De FOD Economie interpreteert dit zeer streng: ook als je bepaalde dagen uitsluitend op afspraak werkt, en andere dage niet, dan nog mag je geen klanten langer dan 30 minuten ontvangen. 
  • er wordt één klant per 10m² toegelaten. Handelszaken met een netto - verkoopoppervlakte van minder dan 20m² mogen twee klanten tegelijk ontvangen, op voorwaarde dat 1,5m kan worden gehouden tussen de klanten. Winkels met een verkoopoppervlakte van meer dan 400m² moeten een voldoende toegangscontrole voorzien.
  • naast deze 3 regels, moet je als ondernemer ook alle andere van de 14 wettelijke verplichtingen naleven
  • Deze voorwaarden gelden ook voor niet-essentiële dienstverleners. Dat wil zeggen dat  fotografen, carwashes, personal coaches, opleidingsverstrekkers, hondentrimmers, hondenscholen, dierenasielen, slotenmakers, ... hun diensten kunnen hernemen, maar nog steeds onder zeer strenge voorwaarden:

  • dienstverlening in de zaak: is toegelaten, maar enkel als ze die 14 wettelijke verplichtingen naleven (klanten komen alleen, blijven maximum een half uur (behalve indien je uitsluitend op afspraak werkt), beperking van het aantal klanten dat tegelijk in de zaak aanwezig is, ...). 
  • Dienstverlening aan huis: niet toegelaten, tenzij je als essentiële dienst wordt gezien, of voor de levering en installatie van een vooraf besteld goed
    • bv: hondenkappers mogen diensten leveren, maar niet aan huis (omdat zij niet worden gezien als essentiële dienst)
    • bv: een elektrozaak mag een vooraf bestelde koelkast leveren en installeren bij de klant thuis. 
  • Dienstverlening in de openbare ruimte: toegelaten mits naleving van de regels rond samenscholing: er mogen maximaal 4 personen aanwezig zijn (de dienstverlener inclusief), kinderen tot en met 12 jaar niet meegerekend. 
    • bv: een fotograaf mag in de openbare ruimte een opname maken van 3 volwassenen, of bv van een gezin (ouders met kinderen onder 12 jaar)
  • Dienstverlening waarbij geen anderhalve meter tussen dienstverlener en klant kan worden gegarandeerd, is verboden, behalve voor 'essentiële diensten'
  • Ook fitnesssaunawellness en zonnebankcentra blijven dicht. 

    Rijscholen kunnen alle rijlessen hernemen, zowel theoretische als praktische lessen. Ook rijexamens mogen terug doorgaan.

Nachtwinkels moeten dicht om 22 uur, vanaf 20 uur mag er geen alcohol verkocht worden.

FOD Economie heeft een "Gids voor de (her)opening van handel" uitgewerkt. De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen kleinhandelaars/zelfstandigen, hun personeel en hun klanten.

Bijkomende ondersteuningsmaatregelen voor bedrijven en zelfstandigen

Voeg me toe aan het Winkelhierplatform

Meer en meer mensen zijn er zich van bewust dat lokaal kopen van levensbelang is. Door lokaal te kopen, steunen we onze eigen economie en zorgen we voor elkaar. En dat is in coronatijden meer dan nodig. Samen met de Vlaamse Overheid heeft UNIZO een extra promotiekanaal geopend www.koopinjebuurt.be. De overheid zal een campagne opstarten naar alle Vlamingen en oproepen om lokaal te kopen bij ondernemers die op dit platform te vinden zijn. UNIZO heeft een eenvoudige zoekmotor ontwikkeld waarlangs (potentiële) klanten jouw bedrijf kunnen terugvinden, telefonisch, per e-mail of via de website of webshop als je die hebt. Zodat ze weten dat ze bij jou lokaal kunnen kopen! Eenvoudig, snel en volledig gratis. Je zal dus vermeld worden op beide platformen in één moeite. Heb jij jezelf al geregistreerd of gevalideerd?

Voor wie?

  • Het platform is bedoeld voor íedere ondernemer, uit elke sector. 
  • Je moet dus geen retailer zijn.
  • Je hoeft géén webshop te hebben. Het platform kan ook gebruikt worden om telefonische bestellingen aan te nemen.
  • Het platform is zowel naar bedrijven als consumenten gericht. Het kan dus ook als B2B-zoekmotor gebruikt worden.
  • Je moet zelfs geen UNIZO-lid zijn.
  • Je moet enkel beschikken over een geldig Belgisch ondernemingsnummer en een online UNIZO-account. Als je nog geen online UNIZO-account hebt, kan je dat gratis aanmaken.
  • Meer info: https://www.unizo.be/winkelhier#unizowinkelhier

Andere initiatieven