Corona : handel en horeca

covid

UPDATE : dinsdag 1 december - 10.00 u.

Nieuwe maatregelen

De federale overheid heeft een infonummer opgestart voor burgers of ondernemers die economische vragen zouden hebben : 0800 120 33.

Een overzicht van de genomen maatregelen per sector kan je terugvinden op deze pagina van Unizo.

Handel

Contactberoepen blijven gesloten, behalve degene die nu al mogen open zijn (zie de website van Unizo). Ook fitnesssaunawellness en zonnebankcentra blijven dicht. Rijlessen mogen voorlopig niet doorgaan. Verkoop van vuurwerk is niet toegestaan.

Nachtwinkels moeten dicht om 22 uur, vanaf 20 uur mag er geen alcohol verkocht worden. 

Handelszaken die goederen goederen verkopen of diensten leveren aan consumenten mogen vanaf 1 december terug openen, maar onder zeer strikte voorwaarden:

  • Zo moeten consumenten individueel winkelen, en mogen ze maximaal 30 minuten in de winkel blijven (enkel indien de consument op afspraak komt mag hij/zij langer dan 30 minuten in de zaak blijven). Deze voorwaarden gelden ook voor niet -essentiële dienstverleners. Dat wil zeggen dat  fotografen, carwashes, personal coaches, opleidingsverstrekkers, hondentrimmers, hondenscholen, dierenasielen, slotenmakers, ... terug klanten kunnen ontvangen, maar enkel onder de bovenstaande voorwaarden (klanten komen alleen, blijven maximum een half uur (behalve indien op afspraak), beperking van het aantal klanten dat tegelijk in de zaak aanwezig is, ...). 
  • Dienstverlening waarbij geen anderhalve meter tussen dienstverlener en klant kan worden gegarandeerd, is verboden, behalve voor 'essentiële diensten'
  • Diensten aan huis zijn verboden. Ook hier geldt een uitzondering voor de essentiële diensten, en ook voor de levering en installatie van bestelde goederen. 
  • Als handelszaak moet je je houden aan alle wettelijke verplichtingen

FOD Economie heeft een "Gids voor de (her)opening van handel" uitgewerkt. De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen kleinhandelaars/zelfstandigen, hun personeel en hun klanten.

Horeca 

Alle restaurants en cafés sluiten voorlopig tot 15 januari 2021.

Dit verbod geldt ook voor de terrassen van die horecazaken. Het terrasmeubilair moet binnen geplaatst worden. Het aanbieden van afhaalmaaltijden en niet-alcoholische dranken om mee te nemen is toegelaten tot ten laatste 22 uur. In dat geval moet die dienstverlening zo georganiseerd worden dat er geen wachtrijen ontstaan.

De levering van maaltijden is ook toegelaten tot 22 uur. Dranken die bij de maaltijd horen, mogen meegeleverd worden. Enkel dranken leveren is echter niet toegelaten. Na 20 uur mogen enkel niet-alcoholische dranken meegeleverd worden.

Afhaalrestaurants, bedrijven die aan huis leveren (Deliveroo, Uber Eats, enz.), drive-ins, broodjeszaken, snackbars en frietkoten mogen tot 22 uur openen. Uitbaters moeten de hygiënische maatregelen respecteren en erop letten dat er geen lange wachtrijen ontstaan.

Degustatieruimtes die verbonden zijn aan een levensmiddelenzaak moeten worden gesloten. Het gaat bijvoorbeeld om theesalons die aan bepaalde bakkerijen grenzen en, meer in het algemeen, om elke ruimte waar klanten kunnen gaan zitten om te eten.

Meer informatie kan je hier terugvinden.

Contactgegevens registreren via een QR-code

Elke horeca-uitbater moet verplicht bij de aankomst, per tafel, de contactgegevens (naam, telefoonnummer of e-mailadres) van één klant registreren. Dit kan vanaf nu echter via een eenvoudige app.

Hoe gaat het in zijn werk?

Via deze link kan elke horeca-uitbater zich afzonderlijk registeren en zo een eigen QR-code ontvangen. Via je identiteitskaart kan je inloggen. Eens alle gegevens ingevuld zijn, ontvang je de unieke QR-code voor jouw zaak. Deze kan je bijvoorbeeld op de tafels of aan de ingang bevestigen. Klanten kunnen dan bij binnenkomst de code scannen en zich online registreren voor de contact-tracing.

Na elke registratie ziet de burger standaard de volgende tekst: (Deze tekst kan uiteraard inhoudelijk naar wens worden aangepast.)     

  • Via deze registratie help je mee aan de bestrijding van Covid-19.
  • We houden je gegevens 14 dagen lang bij en enkel in geval van een besmetting worden je gegevens geconsulteerd en gecommuniceerd naar de bevoegde overheidsdiensten.
  • Via deze pdf kan je de gegevens consulteren die je hebt ingevoerd.
  • Hou het veilig!

Wat met de gegevens van jouw klanten?

De geregistreerde gegevens blijven opgeslagen in een hiervoor afzonderlijk opgestelde database (gedurende 14 dagen). Na 14 dagen worden ze onherroepelijk verwijderd.

Deze zijn enkel te raadplegen door de dienst noodplanning van de stad. Wanneer er een besmetting zou plaatsvinden in jouw zaak, dan neem je contact op met projecten@ronse.be. Deze dienst zorgt ervoor dat alle betrokken personen gecontacteerd worden.

Is de creatie van deze eigen QR-code verplicht?

Neen, deze gratis tool geeft de mogelijkheid aan de horeca-uitbaters om het registreren van de klanten makkelijker te maken, je hoeft zelf de papieren registraties niet meer bij te houden en je kan aan de klanten steeds vragen om via hun smartphone het bewijs van registratie voor te leggen. Werk je liever via een eigen registratiesysteem, dan is dit uiteraard ook mogelijk. Hiervoor kan je gebruik maken van dit standaardformulier.

>> de registratie via de QR-code maakt echter wel een snelle opsporing van mogelijks besmette personen mogelijk.

Wie kan deze app gebruiken?

Deze app kan, naast horeca-uitbaters, eveneens gebruikt worden door jeugd-, cultuur- en sportverenigingen.

Bekijk ook de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan", die in samenwerking met de Groep van Tien is opgesteld en beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Bijkomende ondersteuningsmaatregelen voor bedrijven en zelfstandigen

Voeg me toe aan het Winkelhierplatform

Meer en meer mensen zijn er zich van bewust dat lokaal kopen van levensbelang is. Door lokaal te kopen, steunen we onze eigen economie en zorgen we voor elkaar. En dat is in coronatijden meer dan nodig. Samen met de Vlaamse Overheid heeft UNIZO een extra promotiekanaal geopend www.koopinjebuurt.be. De overheid zal een campagne opstarten naar alle Vlamingen en oproepen om lokaal te kopen bij ondernemers die op dit platform te vinden zijn. UNIZO heeft een eenvoudige zoekmotor ontwikkeld waarlangs (potentiële) klanten jouw bedrijf kunnen terugvinden, telefonisch, per e-mail of via de website of webshop als je die hebt. Zodat ze weten dat ze bij jou lokaal kunnen kopen! Eenvoudig, snel en volledig gratis. Je zal dus vermeld worden op beide platformen in één moeite. Heb jij jezelf al geregistreerd of gevalideerd?

Voor wie?

  • Het platform is bedoeld voor íedere ondernemer, uit elke sector. 
  • Je moet dus geen retailer zijn.
  • Je hoeft géén webshop te hebben. Het platform kan ook gebruikt worden om telefonische bestellingen aan te nemen.
  • Het platform is zowel naar bedrijven als consumenten gericht. Het kan dus ook als B2B-zoekmotor gebruikt worden.
  • Je moet zelfs geen UNIZO-lid zijn.
  • Je moet enkel beschikken over een geldig Belgisch ondernemingsnummer en een online UNIZO-account. Als je nog geen online UNIZO-account hebt, kan je dat gratis aanmaken.
  • Meer info: https://www.unizo.be/winkelhier#unizowinkelhier

Andere initiatieven