Mispel (2019)

Nel Bonte - Mispel

Nel Bonte

Nel Bonte gaat op zoek naar de grens tussen sculptuur, architectuur en scenografie. Interpretatie en het opnieuw construeren van een bestaand classificatiemodel vormen de basis. Hierbij kan de betekenis of functie van de herkenbare vormentaal van een dagdagelijks object worden herzien.

Er ontstaat een nieuwe betekenis, dit zowel inhoudelijk als vormelijk. Daaruit resulteert een serie van sculpturen die veel weg hebben van schaalmodellen, waarbij interactie met het publiek een deel van het onderzoek/oeuvre vormt.

De locatie waar haar werk zal plaatsvinden wordt telkens opnieuw in vraag gesteld. ‘De fysieke ruimte’ krijgt hierbij een inhoudelijke betekenis. Tegenstellingen zoals ‘Toeval’ en ‘Experiment’ worden tegenover elkaar gezet. De locatie van het werk wordt een noodzakelijk, symbolisch gegeven.

De keuze om in situ te werken, het in scène zetten van de whitecube van een galerie/museum, of fotografie als medium te gebruiken als representatiemodel, wordt hierbij ondervraagd.

Hierdoor blijft ze een nieuwe betekenis geven aan enerzijds het inhoudelijke, de vormelijke huid van haar oeuvre en anderzijds aan de fysieke ruimte. Beide interageren met de toeschouwer of met de publieke ruimte. Dit symbolische proces vormt de basis van een oeuvre dat gekenmerkt wordt door het experimentele waardoor het doorheen tijd en ruimte telkens opnieuw wordt onderzocht.

MISPEL 2019

Enerzijds is ‘MISPEL’ een autonome installatie in de publieke ruimte en anderzijds heeft ze een functioneel karakter. De installatie biedt een platform voor de beeldende kunst, dans en performances. Voorzien van een podium, een geometrische krater (zit-put) en een toegankelijk geometrisch paviljoen. De sculptuur triggert de toeschouwer tot interactie, nodigt uit en brengt mensen samen. Men kan in – op en rond de sculptuur op verkenning gaan.

********************

Nel Bonte explore la frontière entre sculpture, architecture et scénographie. L'interprétation et la reconstruction d'un modèle de classification existant constituent la base. La signification ou la fonction du langage visuel reconnaissable d'un objet quotidien peut être révisée.

Une nouvelle signification se crée, à la fois en termes de contenu et de forme. Il en résulte une série de sculptures qui ressemblent à des maquettes, dans lesquelles l'interaction avec le public fait partie de la recherche / œuvre.

L'endroit où se déroulera son travail est sans cesse remis en question. "L'espace physique" acquiert un sens substantiel. Des contradictions telles que «coïncidence» et «expérience» sont contrastées. L'emplacement de l'œuvre est une donnée symbolique nécessaire.

Le choix de travailler in situ, de mettre en scène le cube blanc d'une galerie / musée, ou d'utiliser la photographie comme médium comme modèle de représentation, est questionné.

En conséquence, elle continue de donner un nouveau sens à la peau substantielle et formelle de son œuvre d'une part, et à l'espace physique de l'autre. Les deux interagissent avec le spectateur ou avec l'espace public. Ce processus symbolique constitue la base d'une œuvre caractérisée par l'expérimentation à travers laquelle il est examiné à plusieurs reprises à travers le temps et l'espace.

MISPEL 2019

D'une part "MISPEL" est une installation autonome dans l'espace public et d'autre part elle a un caractère fonctionnel. L'installation offre une plateforme pour les arts visuels, la danse et les performances. Equipé d'un podium, d'un cratère géométrique et d'un pavillon géométrique accessible. La sculpture incite le spectateur à interagir, invite et rassemble les gens. On peut explorer dans et autour de la sculpture.

********************

Nel Bonte explores the boundary between sculpture, architecture and scenography. Interpretation and the reconstruction of an existing classification model form the basis. The meaning or function of the recognizable visual language of a daily object can be revised.

A new meaning is created, both in terms of content and form. This results in a series of sculptures that resemble scale models, in which interaction with the audience forms part of the research / oeuvre.

The location where her work will take place is questioned again and again. "The physical space" acquires a substantive meaning. Contradictions such as "Coincidence" and "Experiment" are contrasted. The location of the work is a necessary, symbolic given.

The choice to work in situ, to stage the whitecube of a gallery / museum, or to use photography as a medium as a representation model, is questioned.

As a result, she continues to give new meaning to the substantive, formal skin of her oeuvre on the one hand, and physical space on the other. Both interact with the spectator or with the public space. This symbolic process forms the basis of an oeuvre characterized by the experimental through which it is repeatedly examined through time and space.

MISPEL 2019

On the one hand, "MISPEL" is an autonomous installation in public space and on the other hand it has a functional character. The installation offers a platform for the visual arts, dance and performances. Equipped with a podium, a geometric crater and an accessible geometric pavilion. The sculpture triggers the spectator to interact, invites and brings people together. One can explore in and around the sculpture.

********************

www.nelbonte.com

Foto: Nel Bonte