Cel Energie

Om je beter te kunnen helpen, werken de medewerkers van de Cel Energie enkel op afspraak.
Je kan hen spreken na het maken van een afspraak. Dus niet tijdens de vrije consultaties in het Sociaal Huis. 
Voor een afspraak kan je terecht op het gratis nummer 0800 11 906.

Bij de Cel Energie kan je terecht met allerlei vragen omtrent energie, energiebesparing en jouw energiefacturen. De energiemedewerker kan premies aanvragen indien je energiebesparende maatregelen hebt uitgevoerd in jouw woning, kan samen met jou bekijken welke energieleverancier mogelijks goedkoper is, etc.

Elektriciteit en aardgas

Wanneer je schulden hebt bij een commerciële leverancier voor elektriciteit en aardgas (vb. Engie Electrabel, Luminus, Essent…) en de leverancier beslist om jouw contract stop te zetten, is het mogelijk dat je terecht komt bij de sociale leverancier Fluvius (voorheen Eandis). Van zodra je ook bij Fluvius schulden hebt, wordt jouw dossier doorgestuurd naar de Cel Energie van het OCMW en word je uitgenodigd voor de Lokale Adviescommissie (LAC). Deze LAC bestaat uit vertegenwoordigers van het OCMW en van Eandis en komt meestal maandelijks samen om alle dossiers te bespreken.

De maatschappelijk werk(st)er zal jou op voorhand schriftelijk uitnodigen om naar deze zitting te komen en samen een oplossing te zoeken. Wanneer er niet meteen een reactie komt, probeert de maatschappelijk werk(st)er jou eerst nog telefonisch te bereiken en probeert ze zelfs eens langs te komen op huisbezoek. Bij afwezigheid krijg je een kaartje in de brievenbus.

De bedoeling is vooral om samen naar een haalbare oplossing te zoeken. Een afbetaalplan is bij Fluvius (voorheen Eandis) wettelijk gezien niet mogelijk zonder dat er budgetmeters worden geplaatst. Deze budgetmeters werken met een systeem van voorafbetaling waarbij je een oplaadkaart krijgt die je in het OCMW kan opladen of aan de terminal van Fluvius (in De Botaniek), Spinstersstraat 36 te Ronse (7 dagen op 7, 24 u. op 24 beschikbaar). Het grote voordeel hiervan is dat je geen onverwachte (hoge) afrekeningen meer zal ontvangen en meer controle hebt over jouw energieverbruik.

Let wel: de schulden die je hebt opgebouwd bij de commerciële leverancier(s) worden niet aangepakt tijdens deze LAC en worden evenmin afbetaald via Fluvius. Voor deze schulden dient er dus nog apart een regeling te worden getroffen met die leverancier(s).

Water

Bij de Cel Energie kan je uiteraard niet alleen terecht voor facturen elektriciteit en aardgas, maar ook voor vragen of problemen omtrent jouw waterfacturen bij Farys (het vroegere TMVW). Van zodra je schulden hebt opgebouwd voor jouw waterfacturen, zal Farys contact opnemen met het OCMW en vragen om jouw dossier te bespreken tijdens de Lokale Adviescommissie (net zoals bij Fluvius, voorheen Eandis). Aangezien er voor water (nog) geen budgetmeter bestaat, zal er bekeken worden welk afbetaalplan voor jou haalbaar is om de schuld af te betalen. Heel erg belangrijk voor Farys is dat je jaarlijks correct jouw meterstand doorgeeft zodat zij steeds correct jouw facturen en verbruik kunnen berekenen. Als je regelmatig jouw meterstand doorgeeft en nakijkt, kan je ook sneller opmerken dat je een waterlek hebt en kan er op dat moment ook bekeken worden of er een tussenkomst mogelijk is voor de hoge afrekening na jouw (onzichtbaar) waterlek. Bij vragen kan je hiervoor steeds bij de Cel Energie terecht.

Indien je dit wenst, kan je zelf reeds jouw waterfactuur berekenen op https://www.vmm.be/data/bereken-je-waterfactuur.